تبلیغات
سایت بانک شاعران جوان کشور - بخش آموزشی شعر" 5

سایت بانک شاعران جوان کشور

در جشن جنوبی چشمانت بقعه ای خواهم ساخت

بخش آموزشی شعر" 5

نویسنده: حبیب غریبی | شنبه 7 اسفند 1395 ساعت 09:56


بخش آموزشی شعر : 5
نویسنده و ویراستار سرکار خانوم
حسنا کاشف

ادامه مطلب :






#برنامه_های_آموزشی
#حسنا_کاشف


با نام و یاد خدا
سپید(قسمت اول)
با عرض سلام و احترام خدمت اعضای محترم انجمن نیایش
این هفته با هم به بررسی مطالبی در مورد شعر سپید می پردازیم
در تعریف شعر سپید به این توضیح میرسیم که : "شعر سپید هر چند آهنگین است، اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه ها در آن مشخص نیست." (شمیسا،1342: 346)
"با نگاهی گذرا به پیشینة شعر سپید این تعریف شفاف تر می شود؛ پیشینة این شعر از آن زمان آغاز می شود كه نیما جهان متن را از اسارت وزن رهانید و با شهامتی مبتنی بر جهان شناسی، بدون اصرار بر ستیز با انگاره های شعر كلاسیك و تعصب ورزی های پیروان آن، بر خلاف تقی رفعت، اندیشه و زبان و تصویر و موسیقی شعرش را عرضه كرد. شعری كه بر زمان دلالت داشت و با زمان ستیز نمی كرد، شعری كه بدان نیاز بود و رفته رفته جایگاه خودش را در ادبیات ایران یافت. مهارت های شاعرانة نیما در آشنایی زدایی، خلق تصاویر بدیع، به هم آمیختگی رنج های فردی و اجتماعی و سیاسی و حكومتی، انتقال احساس لذت از متن به مخاطب در جریان ابهام پذیری واژگان و بالاتر از همه صداقت و استعداد نیما، اسباب تثبیت او را، به منزلة پدر شعر معاصر ایران فراهم آورد. تشكیل ساختار متن شاید برای اولین بار در شعر نیما تحقق پذیرفت."( تصویر شعر سپید،حمید طاهری،مریم رحمانی)
با راه گشایی نیما در این مسیر با افرادی چون هوشنگ ایرانی، رضا براهنی، احمدرضا احمدی(موج نو) و در جریان های شعر آزاد ایران با اشعار موفقی مثل "شعر حجم" اثر یدالله رویایی رو به رو می‌شویم و همچنین با جریان های "شعر پلاستیک" که اسمائیل نوری علا در اوایل دهه ی پنجاه شکل داد و پس از آن "موج ناب " که نظریه ی آن توسط منوچهر آتشی بیان شد.
" در میان همه ی اینها شعر سپید در اندیشه‌های خلاق شاملو شکل گرفت و با بهره گیری كامل از همة پیشینة قبل از خود، حس تصویر تازه ای را پیش روی مخاطبان نهاد و آرام آرام نفس كشید و پا گرفت و موج بزرگی از مخاطبان و طرفداران خاص خود را در ادبیات امروز ایران به نمایش گذاشت."
تصویر در شعر سپید دو دسته می‌شود:
1) تصاویر شاملویی
2) تصاویر بعد از دهه هفتاد
"اکثر تصاویر اشعار شاملو و پیروانش با "تشخیص" ساخته می‌شوند، اما تصاویر شعری در آثار بعد از ده ی هفتاد اکثرا با "فضاسازی"شكل گرفته اند و فضاسازی نیز با مراعات نظیر، تلمیح، اغراق، جنبه های استدلالی، حس آمیزی، نقطة آغاز و نقطة پایان درشعر به وجود می آید. البته مركزیت تمامی انواع تصویر (تشخیص، استعاره، فضاسازی، و ...) باتشبیه است، چرا كه شاعر سپید گو در پی آن است كه از دنیای متجدد درونی و بیرونی اش به شیوه‌ای نو سخن بگوید و تشبیه توانایی این ابراز را بالقوه دارد ."
در شعر سپید، عامل نوسازی تصویر جریانی سیال است كه در اركان گوناگون ( مشبه به ، وجه شبه، مشبه و ساختار جمله) دائماً می گردد. در این میان "مشبه به"، بیشترین سهم را به عهده می گیرد تا شاعر را به یافتن وجوه شباهت تازه هدایت كند . همین اهمیت و تأثیرگذاری ژرف سبب شده است یكی از تفاوت های تصاویر شاملویی و تصاویر بعد از دهه ی هفتاد ، همین اختلاف در« مشبه به » ها باشد. در هر دو مشبه به ها اغلب حسی اند، اما در تصاویر مورد اول « حسی _ طبیعی » و در تصاویر مورد دوم « حسی _غیر طبیعی » است. اصلی ترین عامل این تضاد، سیر حركتی جامعة ایران است كه به سمت دنیایی مدرن و ماشینی پیش می رود و بیشترین عناصری كه زندگی شاعر را احاطه كرده اند عناصری حسی غیر طبیعی اند؛ مانند اسكله، اتومبیل، سوخت، كشتی. این نوع عناصر، به این سبب كه به دنیای جدید و روزمره تعلق دارند، شاعر را به كشف وجه شبه هایی بدیع و از همین جنس می رسانند كه بسیار متفاوت از تصاویری اند كه با عناصری حسی طبیعی (مانند خورشید، شب، درخت ، و ...) به وجود می آیند. البته كشف شاعر به زمینة تصویر و استعداد دیگر عناصر هم بستگی دارد. ( تصویر شعر سپید،حمید طاهری،مریم رحمانی)
امیدوارم تا این قسمت مطلب برای شما مفید قرار گرفته باشد
بحث این قسمت را با شعر زیبایی از شاملو به پایان می‌بریم
روزی ما دوباره کبوتر هایمان را پیدا خواهیم کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت.
روزی که کمترین سرود
بوسه است
و هر انسان
برای هر انسان
برادری است
روزی که دیگر درهای خانه شان را نمی بندند
قفل
افسانه یی ست
وقلب
برای زندگی بس است.
روزی که معنای هر سخن دوست داشتن است
تا تو به خاطر آخرین حرف دنبال سخن نگردی.
روزی که آهنگ هر حرف
زندگی ست
تا من به خاطر آخرین شعر رنج جست و جوی قافیه نبرم.
روزی که هر لب ترانه یی ست
تا کمترین سرود ، بوسه باشد.
روزی که تو بیایی برای همیشه بیایی
و مهربانی با زیبایی یکسان شود.
روزی که ما دوباره برای کبوترهایمان دانه بریزیم.
و من آن روز را انتظار می کشم
حتی روزی که دیگر نباشم
احمد شاملو
ارادتمند

انجمن نیایش
@ghadiminoran

شنبه 7 اسفند 1395 21:34
با سلام و خسته نباشید. از وبلاگ شما بازدید نمودم .با محتوا و جلب کننده است .بله با تبادل لینک موافقم .شما را لینک کردم با تام بانک شاعران جوان وموید باشید
حبیب غریبی
با سلام خدمت شما دوست عزیز و بزرگوارم
ممنونم از محبت شما عزیز دل چشم لینک شما را در وب سایت قرار خواهم داد ممنونم از لطف و محبت شما

نویسنده

    حبیب غریبی
    تعداد پست ها: 210

درباره سایت

نمایه من

درباره سایت

به نام پروردگار هستی بخش

با سلام خدمت شما بزرگواران عزیز و مهربانم

مدتی قبل بر آن داشتیم که انجمن ما در تلگرام باشد اما متاسفانه هر بار با یک مشکلی رو به رو بودیم از انجمن طلوع تا به باران و به گروه نیم دری و پنجره تا به محفل ادبی و هنری شاپرک حال نمیدانم این مشکلات بر میگرده به خود بنده یا چیز دیگه ای هست و یا اشخاصی دوست ندارن ما در تلگرام باشیم به هر حال بعد از مدتها آمدیم و سایت را دوباره ساختیم این بار و با برنامه ایی کاملا متفاوت . بانک شاعران جوان . یک سایت که شعرهای انجمن هایی که به هر حال منحل شده را دوباره بازسازی خواهد کرد . و هر شب ما یک شاعر در پست مورد نظر خواهیم داشت . علاوه بر این برنامه ها انجمن نیایش که مدیر اصلی آن خانوم نوران هستن هم ما در آن انجمن و یکی از مدیران خواهیم بودم و اشعار همین طور آن جا هم بازتاب داده خواهد شد و برنامه هفتگی که داریم به صورت مستقیم و کارشناسی شده انجام خواهد گرفت و همین طور اشعار در روزنامه نسل فردا ، یک روزنامه تحلیلی و هنری در اصفهان به مدیریت سرکار خانوم عصمت ورپایی چاپ خواهد شد .


پی نوشت : تمامی پست های مورد نظر در بخش موضوعات سایت دنبال کنید

آدرس صفحه شخصی بنده درتلگرام
شماره تماس
09164772953


habib01367@


آدرس کانال بنده به اسم طاقچه

th1367@


آدرس کانال انجمن نیایش (( که اشعار و نقد بررسی و تحلیل انجا برگزار خواهد شد ))

ghadiminoran@


روزنامه نسل فردا (( اشعار دوستان این سایت و انجمن نیایش در این روزنامه چاپ خواهد شد ))

http://www.nasle-farda.ir/

موضوعات

آخرین پستها

موضوعات

آخرین پستها

صفحه اصلی سایت

آرشیو

پیوندها